May 31, 2011

entri pertama sejak mula berkerja

Assalamualaikum people!

Saya chinut melaporkan dari Corporate Communications, Johor Port Berhad.

rasa berkurun lamanya tak menaip. memang la berkurun sebab laptop rosak dari start practical. ni pun dapat online sebab supervisor cuti seminggu. itupun certain webpage je boleh masuk. fb, youtube even tumblr pun kena block. nasib baik blogspot ok. hmmph!

currently, i'm doing my industrial training at johor port, specifically at Corp Comms Section. alhamdulillah sepanjang kerja kat sini takde apa2 problem lagi. tengok officemate yang banyak problem yelah. dan alhamdulillah jugak sebab kerja aku kat sini takdela fotostet, fotostet, fotostet je. macam2 jenis kerja aku buat termasuk lah statistics. dalam office ni ada 5 orang je termasuk aku. dengan bilangan staff yang sikit dan bebanan kerja yang banyak, of course lah tenaga kerja dan kepakaran otak aku diperlukan. fyi, corp comms section banyak deal dengan orang luar. mana2 je orang luar yang nak berurusan dengan johor port, kena 'lalu' corp comms dulu. di situlah sv aku dapat banyak call dari orang luar seperti company dari singapore, south korea and italy. what??!! korea?? haha konon2 excited sebab dapat jumpa dengan orang korea and dengar dia bercakap live depan mata. takdelah dok tengok dalam laptop je kan.  =]

apa2 pun, practical kat sini banyak ajar aku cara2 berkomunikasi dengan betul, spoken and written. tak sia2 aku belajar EOP (english for occupational purposes) before practical. walaupun agak boring sebab banyak deal dengan kapal, maklumlah kerja kat pelabuhan, tapi pengalaman kerja kat sini sangat bagus. my public relation's skill is getting better day by day. kadang2 aku lenjan je buat style budak practical walaupun aku digalakkan work as a permanent staff. think critically and creatively. so, kerja kat sini buat aku berfikir lebih panjang, apa aku nak kerja nanti bila dah habis belajar. and it seems like.......i want to be a lecturer. hehe..


home sweet home

No comments: